יום שני, 23 באוגוסט 2010

חזון בית-ספרי

מנהל בית ספר הוא מנהיג חינוכי המקדם הצלחה של כל התלמידים באמצעות עיצוב , עידוד, פיתוח ויישום חזון למידה משותף עם קהילות בית הספר ונתמך על ידה .
החזון הוא התמונה המיטבית העתידית של בית הספר כפי שהוא רואה את עצמו לאור השקפת העולם שלו ושלמימושה הוא מחויב . בספרות הניהול תופס נושא החזון הארגוני מקום נכבד . סבור שחזון ארגוני משותף המתווה את הכוון ואת הדרך שבה יש לפעול כדי שהארגון יהיה במיטבו חיוני לתפקוד איכותי של ארגונים . בספרות העוסקת בנושא המנהיגות ניתן לחזון משקל רב ,עד כדי טענה שהצלחתה מנהיג או כשלונו היא תלוית חזון .
חזון בית ספרי מהווה מוקד חשוב בחיי בית הספר. החזון מאפשר לקידום של אנשים סביב רעיון, ומגדיר את ייעודו של בית הספר. הוא נחשב למרכיב חיוני בהצלחה של ארגונים וכמאפיין של בתי ספר אפקטיביים. חזון מוגדר כתמונה עתידית של הארגון הבית ספרי. הוא מהווה הזדהות והשראה, מעניק למונהגים תחושת שותפות וגאווה, מניע אותם למעורבות ולמחויבות, ומדרבן אותם להפיק ביצועים איכותיים, מעבר לרגיל ולמצוי. החזון הוא מתודיקה של בית הספר ומשמש ציר מרכזי שלו, כרציונל לעשייה. הכרה בנקודה זו תוביל אותנו לבחון באיזו מידה המנהיגות של מנהל בית הספר תורמת לתהליך החינוכי ואכן חזון המנהל מתממש בפועל.
חזון ביה"ס ומטרותיו :
החזון ומטרותיו גובשו בשיתוף צוות בית הספר ובשיתוף פעולה עם ההורים ,המנהל וצוותו:
כל תלמיד יכול- התלמיד מסוגל וזכאי להגיע להישגים גבוהים ולמיצוי יכולתו ייחד אתנו.
קהילה מוגנת- אני מאמינה בטיפוח קהילה מוגנת, תומכת ומשתפת פעולה חיובית עם הנהלת ביה"ס על מנת להשיג את המטרה של כולנו.
אני מאמינה ביצירת אוירה של חום ואהבה כבסיס לעיצוב התלמיד המכיר בערך עצמו ומשתלב בסביבתו.
אני מאמינה כי פיתוח תחושת שייכות ונאמנות לכל תלמידי ביה"ס הוא לב ליבו של תהליך צמיחה והתפתחות רעיונות למציאות העתידית.
אני מאמינה בקשר בין האדם לסביבתו ובטיפוח זיקה לקהילה כדי להיות מעורבים בתהליך החינוכי.
אני מאמינה בייחודיות שלנו, תלמידים,הורים ומורים ובאפשרות לממש את מטרותינו המשותפות תוך מעורבות ושיתופיות והפריה הדדית .
אני מאמינה במתן הזדמנות למימוש יכולתו של הפרט תוך שאיפה למצוינות אישית.
אני מאמינה לעודד את תלמידינו להיות לומדים בעלי מכוונות עצמית , לגלות יוזמה, סקרנות ויצירתיות.
ניסוח ומיקוד החזון:
הגדשת שעות לימוד מעבר למה שמקצה משרד החינוך לכול נושא ע"י התחברות לגופים מקצועיים (לב"ם, חומש, וכ"ו).
קשר בין כל תלמיד וצוות המורים באמצעות התקשורת המתקדמת (מייל).
הערכי: לחנך אדם אוהב אדם, להעניק שיווין הזדמנויות לכל תלמיד ולאפשר לו להתפתח על פי דרכו.
כבוד לכל אדם - תלמידים , חברים לצוות , הורים , גורמי קהילה.
מצוינות - מיצוי הפוטנציאל של התלמידים ושל הצוות , מקצועיות ולא בינוניות.
אמינות - הגינות , יושר, דוגמה אישית, המנהל וצוותו.
אחריות אישית – התמדה ועקביות, המנהל למורים והמורים לתלמידים.
שותפות וצוותיות – עבודה בצוות ואחריות כוללת ופזור סמכויות.
שייכות וקשר - לביה"ס , לקהילה .
הפיכת החזון למוחשי:
פיתוח עבודתנו כצוות חינוכי , הרחבת הידע ושיפור היכולות שלנו , העצמת תפקידנו במגוון תחומי העשייה שלנו : בחינוך , בהוראה , בתקשורת הבין-אישית , בארגון ובניהול.
העלאת ההישגים של כל אחד מהתלמידים ושיפור היכולות שלהם להתפתח בתחומים השונים: הלימודי , הערכי- מוסרי ,החברתי והרגשי. טיפוח אקלים מיטבי וחיזוק תדמיתו של ביה"ס.

3 תגובות:

  1. היי סיהאם
    בבתי ספר רבים בארץ ובעולם קיים חזון חינוכי מוכרז. חזון זה לפי דעתי בא לידי ביטוי, בדרך כלל, בשלט התלוי במשרדו של המנהל, ולעתים אף בלוגו של המוסד, המפרט מהם יעדיו של בית הספר. אך האם ניתן לאמר כי המוסד אכן מתנהל על פי החזון המוכרז, מרגע שזה יצא לאוויר העולם?

    השבמחק
  2. שלום לך
    אני סעיד סטודנט במנהל החינוכי לומד בקורס תקשוב ולמידה עם ד"ר גילה קורץ , אחת המטלות בקורס היא ביקור באחד הבלוגים לכן בחרתי לכנס לבלוג שלך .

    זו הפעם הראשונה שלי שאני נכנס לבלוג ולמעשה זו הייתה חוויה מעניינת מאוד .

    הבלוג שלך הוא בלוג מעניין מאוד מלא חומר מחולק לפי נושאים שונים , מצא חן בעיני הסרטונים של תפילת הגשם בשפה הערבית ושריפת הכרמל והנושאים החינוכיים, ואת האמת כל הזמן הייתי חושב על העבודות , על המטלות על המבחנים , ואיך לסדר הזמן שלי עם כל זה עד שאסיים את התואר שלי, לכן מצא חן בעיני סיפורך והוא להניח את הכוס בכל יום ,הוא הקל עליי לכן הצעתי לכולם לבקר בבלוג שלך ולהנות ממנו.
    החזון שלך הוא מצויין ומעניין מאוד .
    בהצלחה לך

    השבמחק
  3. לדעתי כפי שצויין שיתוף פעולה עם בית הספר וההורים מביא לטיפוח התלמיד ונותן לו תחושת שייכות לבית ספרו. וכל קשר בין צוות המורים והתלמידים נותן צעדים חיוביים בקידום החינוך ומתגשם החזון הבית ספרי ומטרותיו.

    השבמחק