יום שישי, 6 באוגוסט 2010

חרדת ממתמטיקה

רוב התלמידים מתקשים ולא אוהבים את נושא המתמטיקה ואת ההישגים של התלמידים בנושא הזה נמוכים וזה מתגלה בבחינות המצ"ב ובבחינות הבגרות. חרדת מתמטיקה הינה נפוצה מאוד בקרב תלמידים ומבוגרים כאחד. חרדה זו גורמת לתגובה רגשית, המשבשת את יכולת החשיבה והפעולה של התלמיד בשעה שעליו להתמודד עם בעיה בתחום המתמטיקה, סיבות הקשורות בלומד עצמו: ישנם שני גורמים הקשורים בלומד - גיל ומגדר.
• גיל: ככל שגיל התלמידים עולה גדלה שכיחות החרדה ממתמטיקה. וכן גבוהות יותר גם העמדות השליליות למקצוע.( Stodolsky 1985, Goodland 1989).
• מגדר: השפעת המגדר על חרדת מתמטיקה אינה עקבית. ישנם מחקרים הטוענים כי אין הבדל בחרדת מתמטיקה אצל בני שני המינים (Frary & Ling, 1983) ומחקרים אחרים מעידים על חרדת מתמטיקה גבוהה אצל בנות ( Betz 1978).
סיבות הקשורות למאפייני המתמטיקה: המתמטיקה היא תחום ידע דדוקטיבי ומופשט, המציב דרישות נוקשות להתבטאות מדויקת וחד-משמעית. ישנו פער בין דרך הצגת ההוכחה המתמטית ופתרון לבעיה המתמטית, לבין הדרך הטבעית להגיע לפתרונות אלה. סיבות הקשורות לדרכי ההוראה: שיטות ההוראה מגוונות, כל מורה בוחר את שיטת ההוראה הייחודית, המתאימה לו. כאשר התלמידים עוברים ממורה למורה שיטת הלימוד עשויה להשתנות ועלולה לגרום לתלמידים תחושה של חוסר אונים ובלבול.
קיים גם קושי נוסף, כאשר אין התייחסות להטרוגניות בכיתה. כלומר, לימוד ההוראה נעשה בקצב אחיד וברמה אחידה. האם מקצוע זה באמת כל כך קשה? איך אפשר לגרום לילד לא לפחד ממקצוע המתמטיקה? כיצד ניתן להפוך את שיעורי המתמטיקה ליותר חווייתיים, כך שיעשירו את התלמיד. ויש תלמידים שאוהבים את נושא המתמטיקה ומצליחים ויש להם בעיה וחרדה עם הגיאומטריה . בעבר הגיאומטריה תמיד זכה לנתח קטן יותר בתוכנית הלימודים במתמטיקה.רק לאחרונה תוכניות ההוראה מתחילות לכלול יחידות משמעותיות יותר בכיתות היסוד. הגיאומטריה היא חלק בלתי נפרד מחיינו ולכן יש חשיבות רבה ללמידת הגיאומטריה. פיתוח תובנה מרחבית וכישורים מרחביים אצל תלמידים הינו מטרה מעשית ושימושית, גיאומטריה הן כתחום אקדמי והן כחלק לשיפור תפקודים שונים בחיי היומיום. החשיבה הגיאומטרית מתפתחת בשלבים עוקבים כאשר רמת המורכבות של החשיבה עולה משלב לשלב. למרות שחשיבה גיאומטרית מתפתחת באופן טבעי כבר בגיל צעיר מאוד יש חשיבות רבה להוראה נכונה של הגיאומטריה. חשיבה גיאומטרית מצריכה מיומנויות של תובנה מרחבית ותפיסה חזותית. ניראה כי הסיבה לכך שמקצוע הגיאומטריה נחשב לקשה ומסובך נעוצה בכך שלא מלמדים את בסיסו כבר בגיל צעיר יותר. התלמידים נחשפים לחומר הלימודי הזה בגילאים מאוחרים יותר ולא עם כניסתם לבית הספר, ואז קשה להם יותר עם הגיאומטריה כי כדי להבין את המקצוע הזה צריך להפעיל את הדמיון ובגיל הרך זה קל יותר.
אנו יכולים לשנות את הדיעה של התלמידים אם נטפל נכון בכיתות היסוד ונחבב את המקצוע על התלמידים. בהוראה כמו תמיד זה מתחיל מהמורה . ככל שהמורה יחוש עניין ויבין את החשיבות והיופי שבמקצוע כך הוא יעביר זאת לתלמידיו .
התשובה שמרבים לשמוע- היא שהבעיה נעוצה בהוראה. נהוג לטעון שחלק גדול מן הילדים שנחשבים ל"ליקויי למידה" הם בעצם "ליקויי הוראה".
תפקידו של המורה בתהליך הזה הוא לכוון את התלמיד לכך, ולגרום לו התנסות בעקרונות על פי סדרם הנכון. ולגרום להם לא לפחד מהמקצוע ואף ליהנות ממנו.
ויקיפדיה    קו לחינוך   סיגל בן ארצי, צוות חינוך נכון


5 תגובות:

  1. היי סהאם -
    השאלה הכי חשובה לדעתי
    מהי הדרך לעלות מוטיבציה אצל תלמיד שיש לו דעה שלילית על מתמטיקה מלכתחילה?
    על כן, אנו כאנשי חינוך חייבים מאוד לשים את הדגש על "איך" ללמד את המתמטיקה.
    אנו מאמינים שאם מורים יבחרו בדרכי הוראה שונים אז יהיה סיכוי שאותה מוטיבציה שלילית לגבי מתמטיקה תעלם ואף תתחלף בהרגשת בטחון ואהבה לתחום תוך מתן מידה רבה של סיפוק והבנה.

    השבמחק
  2. נכון כפי שכתבת יש הרבה תלמידים שמתקשים בנושא המתמטיקה וסובלים מחרדה מהנושא.אבל לפי המחקרים ולפי דעתי,זה דבר שלא נולד עם התלמידים אלא לצערי זה נוצר והופנם ע"י המורים עצמם.וצריך לטפל בענין הזה.

    השבמחק
  3. היי סהאם , נעים מאוד להכיר אותך .
    זו פעם ראשונה שאני נכנסת לבלוג , כי קבלתי משימה "חייבת לבצע" הלןןאי שזה ישתנה ויהיה מאהבה והתעניינות , ועניין אותי איך את מנהלת את הבלוג , איך כותבים בבלוג ?
    בקשר לנושא מאוד עניין אותי כמורה למתמטיקה בחט"ב היה לי תענוג לעקוב אחריך בנושא שפתחת ולהיחשף למחשבות שלך שהם מציאותיות .
    אני מסכימה איתך שזה מתחיל מהמורה , מורים מעולים אינם נולדים אבל אפשר ללמוד איך להתפיח להיות מורה מעולה ולעורר את תשומת ליבם של התלמידים ולעניין אותם בדרכים שונים ( משחקים , מתמטיקה מתוקשבת ....) אבל לא לשכוח שיש הרבה גורמים שמשפעים על עבות המורה ( משרד חינוך , המנהל , הורים מס' תלמידים בכתה , הטרוגניות , תקציב <<<<<<<)
    אני לא מחפשת תירוצים אבל אני מאוד שואפת להיות מורה מעולה ולעזור לתלמידי להפחית את מידת ההחרדה אצלם . תכלס אני מאחלת לך שנת בריאות אושר ועושר .

    השבמחק
  4. ההודעה שנשלחה מחולוד

    השבמחק