יום שישי, 6 באוגוסט 2010

שילוב המשחק בלימוד המתמטיקה:

שילוב המשחק בלימוד המתמטיקה:
תלמידים אוהבים לשחק יכולים לתרגול דרך משחק בהנאה.תרגול דרך משחק יותר יעיל מלתרגל במילוי דפי עבודה . במשחק התלמידים עסוקים יותר הם פותרים שאלות חזרה על החומר הנלמד ומקבלים משוב מידי מתקנים וממשיכים , בדף עבודה הם מקבלים את המשוב אחרי יום ודף לא נראה לעיין יפה סימנים על שגיאות .על פי ,(1994) Kamii משחקים טובים יותר מדפי עבודה משום שהמשוב בהם מיידי ומגיע מעמיתים ..
קדרון (1985) טוענת כי המשחק מספק הזדמנויות המעודדות חשיבה מופשטת, יותר מאשר לימוד פורמאלי ושיטתי. הילד המשחק נהנה מהפעילות עצמה. הנאה זו מעוררת אותו להשקיע מרץ ומחשבה בפתרון הבעיות שמציב בפניו המשחק. כך הוא עשוי לגלות דרכי פתרון ואסטרטגיות חשיבה שישמשו אותו במהלך הלימוד הפורמאלי.
נלקח מתוך "מתמטיקה... מי רוצה לשחק?", Debbie Blalock and Tami Pucha
בעת משחק כאשר הילד טועה, נעשית הבקרה בדרך-כלל על-ידי החברים למשחק. כך קורה לעיתים שילד מסביר לחברו כיצד רצוי שיפעל. המשחק מאפשר פעילות חופשית ומזמן מצבים המעוררים חשיבה ספונטנית. המשחק, כשם שהינו אמצעי המעורר הנאה והנעה, משמש גם לשם לימוד עצמי של דברים חדשים, גילוי עקרונות מתמטיים בדרך מהנה המגרה לחשיבה עצמאית ויצירתית. בכך המשחק תורם ללמידתם של אלו המתקשים בלמידת המתמטיקה. המשחק מאפשר תרגול. הלמידה מתרחשת כבדרך אגב ונתקלת בפחות עכבות ומחסומים רגשיים. אם הילד טעה זהו חלק ממשחק, ובתור הבא אולי יצליח.
לדוגמה , כאשר תלמיד נותן תשובות שגויות במהלך משחק , קרוב לודאי שהמשתתפים האחרים יעירו לו והוא יצטרך להגן על תשובותיו או לשנות את דרך החשיבה שלו .משוב כזה מעמיתים לכיתה לא מזיק לדימוי של הילד על עצמו כמתמטיקאי , כמו סימנים רבים של דיו אדום בדף עבודה . כשילד נכשל בלמידת מתמטיקה עקב בעיות רגשיות, מאפשר המשחק עקיפת הבעיה ועיסוק במתמטיקה בדרך שאיננה נתפסת כלימוד. באמצעות המשחק, המתמטיקה מוצגת לילד כנושא שהוא מסוגל להתמודד איתו בהצלחה. משחקים מהנים עשויים לסייע בעיצוב דימוי עצמי של מי שמסוגל לעסוק במספרים. בנוסף לכך המשחק נעשה בקבוצות קטנות כך שזה מפחית את החשש של תלמיד לקוי למידה.
המשחק מאפשר ארגון סביבה לימודית שונה ונעימה. מביא להנעה והנאה בלמידה, מעלה את המוטיבציה של הלומד. מהווה אתגר ללמידה. מאפשר לתלמיד לטעות מבלי לקבל ציון שלילי ומאכזב. בעזרת המשחק הלומד מקבל ערכים נוספים כגון: שיתוף פעולה, אחריות מוסרית, עבודת צוות, מתן וקבלת משוב מעמיתיו.
המשחק תורם את חלקו בהתאמת דרכי הוראה ורמות שונות בכיתה אחת. תורם בכך שהתלמיד מתנסה ומקבל אסטרטגיות יישום מהמורה שלו. כאשר תלמיד לומד בעזרת משחק הוא לומד טוב יותר, ללא חשש ופחד, הוא נהנה מהלמידה וקולט טוב יותר. מעצם העובדה שמשחק הינו מתוך עולם הילד, הוא רלוונטי אליו ונודע בתחומי עניינו היום יומי, ההקשר של המשחק ללמידה נותן מוטיבציה לתלמידים לשחק, לחשוב, לפתח אסטרטגיות בכדי להצליח במשחק ובכך הם מבצעים למידה.
"על המשחק", שולה רון.     שילוב המשחק בתהליכי הוראה-למידה

6 תגובות:

  1. מצא חן בעני מה שכתבת שילדים נהנים כאשר הם תופשים עקרונות. דרך המלך להבנה היא פיתוח עקבי של החומר, תוך הקפדה על שלביו המתמטיים. הפנמת ההבנה נעשית דרך תרגול, שמטרתו להגיע למיומנות חישובית ולהפעלה אוטומטית של המושגים. תחושת השליטה היא המביאה בסופו של דבר לאהבת המשחק .

    השבמחק
  2. הרשים מה שכתבת שילדים נהנים כאשר הם תופשים עקרונות. דרך המלך להבנה היא פיתוח עקבי של החומר, תוך הקפדה על שלביו המתמטיים. הפנמת ההבנה נעשית דרך תרגול, שמטרתו להגיע למיומנות חישובית ולהפעלה אוטומטית של המושגים. תחושת השליטה היא המביאה בסופו של דבר לאהבת המשחק .

    השבמחק
  3. היה מענין מה שכתבת לגבי שילוב המשחק לנושא המתמטיקה, לפי דעתי זה מאוד חיוני להשתממש במשחקים במיוחד לתלמידים ביסודי ולתלמידים חלשים, בגלל שרמת ההבנה אצל ילדים עולה דרך המשחק.

    השבמחק
  4. סיהאם אניי לא מצליחה להגיב על אף אחת מהרשמות שכתבת בחודש 9 .
    בבקשה תשניי את הגדרות כדיי שאוכל להגייב על הרשמות שכתבת

    השבמחק
  5. אמל שמאלי -מורה לגיל הרך
    כל הכבוד לך מורה סיהאם היה מעניין וכיף לקרוא מה שכתבתי במת הוסיף לי שיטות חדשות לשילוב המשחק בלמידה-אגב במאמר שלך מצאתי שהילד דרך המשחק חושף פעיות מתמטיות דרך ניסוי וטעייה-
    בהצלחה בהמשך

    השבמחק