יום שישי, 6 באוגוסט 2010

מערכת החינוך בישראל

מערכת החינוך בישראל
פרופ' עמי וולנסקי


אחרי מלחמת העולם השנייה התחילה עלייה של יהודיים מכל העולם לארץ ישראל, ונוצר הרכב אוכלוסיה יוצא דופן מפגש תרביות , שפות , דתיות, מציאות זו מסבירה את המורכבות עמה נדרשת מערכת החינוך של ישראל להתמודד.
אחרי הקמת המדינה בשנה הוגדר החינוך כחובה ללמוד 8 שנים מגיל 5-13 . אח"כ החליטו שילדים צריך לשלב אותם בלימודים מגיל 3 בגני ילדים כך אם יקדים הילד הלימודים שלו יהיה לו סיכויי הצלחה בשלבי החינוך המאוחרים יותר לכן הוכנס גן תרום חובה בכמה מקומות ברחבי הארץ . וזאת הייתה מכינה את הילדים " בהתאמה לדרישות בוגר במערכת " לכן פתחו תכנית לימודים לקניית מיומנויות יסודי.
החינוך היסודי : בעשרים השנה הראשונה להקמת המדינה למטרת הקמת חברה הומוגנית הימצא תכנית לימודים אחידה לכל התלמידים- עולים חדשים וותיקים - המטרה הייתה לבטל את הזרמים החינוכיים שהיו קיימים במטרה הקמת המדינה ולקלוט את העולים ולאחד אותם בתכנית לימודים אחת ואחידה . בתקופה השנייה היה צריך להדגיש את השונות בצרכי התלמידים לכן עלתה התפיסה החינוכית של התלמיד במרכז לכן הייתה למידה מתאמת לתלמידים לפי הצרכים שלהם , השלב השלישי בלמידה העצמת המורים והעברת סמכויות לבתי ספר כאשר המורה מסייע ומכוון את התלמיד למקורות ידע נוספות חוץ מה שנלמד בכיתה .
החינוך העל יסודי : בחלק הזה התלמידים התפלגו לשלושה כוונים לבתי ספר תיכוניים , לבתי ספר מקצועיים , לשוק העבודה . אלה שפנו לתחום הלימודי לא משנה אם מקצועי היה חובה להבחן בשישה או שבעה מקצועות עיקריות כדי לקבל תעודת בגרות ולפנות לאוניברסיטאות. בשלב הזה ( על יסודי ) היה מיון של תלמידים תוך שימוש בתכניות לימודים.
השכלה הגבוהה: נעשתה בהתחלה על שבע אוניברסיטאות בשנות התשעים נוספו מכללות אח"כ פתחו מכללות להענקת תואר אקדמי.
סוגיות ייחודיות
א. המגזר החרדי : בהתחלה היה שיעור התלמידים נמוך ואח"כ גדל הלימוד שלהם מחוץ למערכת החינוך הרשמית , לימודי קודש ומיעוט לימודי חול לכן היה להם קשה להתקבל במוסדות להשכלה גבוהה. לכן היה להם קושי להשתלב בשוק העבודה . לכן התחילו ללמוד למודי חול.
ב. המגזר הערבי : היה פער בין החינוך הערבי והיהודי במהלך הקמת המדינה המטרה הייתה לקדם החינוך העברי בארץ . התקציב ברשות המקומית של מגזר הערבי , הקמת תוכניות חומש לצמצום הפער בין שני המגזרים , הקמת בתי ספר במגזר הערבי....
ג. משבר המורים : הרקע למשבר המורים נובע מהעדר ביקושים למקצוע ההוראה 1- התפתחות חלופות תעסוקתיות חדשות . 2- ביקורת על מערכת החינוך. 3- הרחבת זכויות הפרט הורים וילדים. 4- שכר המורים. 5- צמצום שעות לימוד. 6- ביקורת ע"י מבחנים בין-לאומיים. וזה גרם להקטנת הפונים ללימודי הוראה להכשרת מורים.
בעיות במערכת החינוך
1- העדר הביקושים למקצוע ההוראה וזה נביע מהרבה סיבות , מעמד המורה, מבנה התעסוקה ..... 2- האסטרטגיה הפדגוגית.3- תוכניות הלימודים – לימוד 12 שנה על בסיס תכניות לימודים .4- המגזר החרדי מתרכזים בלימודים שלהם על קודש ומעט לימודי חול .5- תקציב החינוך העונה לאתגרים הניצבים בפני המערכת

3 תגובות:

  1. שלום סהאם
    אני מזמינה אותך לצפות בבלוג שלי דווקא ב תוויות מערכת החינוך .

    השבמחק
  2. את האמת כשלמדתי נושא מערכת החינוך בישראל רכשתי אינפורמציה על ההיסטוריה של מערכת החינוך של ישראל בצורה ברורה ולדעתי זה מתאים להיות בבלוג שלך וגם של אחרים.

    השבמחק