יום חמישי, 13 בינואר 2011

אסטרטגית הוראה פרונטאלית לאסטרטגית הוראה מורכבת

מחקר כמותי
במסגרת הקורס שיטות מחקר הייתה לנו מטלות לנתח מחקרים אחד המחקרים הכמותיים שרציתי לדבר עליו היא בין אסטרטגית הוראה פרונטאלית לאסטרטגית הוראה מורכבת : ההשפעה הנבדלת של סביבת הלמידה על המוטיבציה להישגים של התלמיד " בן-ארי , ר. ואליאס , ל . (2008)".
המחקר מנסה לבחון את יעילותן של שתי אסטרטגיות הוראה זו לעומת זו – הוראה פרונטאלית והוראה מורכבת – לקידומם של מכוונות לשליטה ודפוסי הניעה המאופיינים ההסתגלות , ולפי הממצאים שנתגלו מהמחקר מספקים הוכחה להשפעה על הסביבה הלימודית על ההניעה להישגים , לכן יהיה התחשבות בבחירת דרכי ההוראה מהמורים בכיתות שלהם ואולי היה התערבות ממשרד חינוך בבחירת דרכי ההוראה לפי הישג התלמידים ולפי המצב הלימודי שלהם .
המסקנות : ששתי אסטרטגיות ההוראה נבדלות בהשפעותיהן על שלושת משתני ההניעה שנחקרו : תפיסת המטרות הלימודית, מטרות הישג אישיות ודפוסי הניעה להישגים.אסטרטגיות שהייתה בשימוש קבעה כיצד תפסו התלמידים את המטרות להישגים שהסביבה הלימודית הדגישה . תפיסת מטרות כמכוונות שליטה או ביצוע מספקת בסיס חשוב להבחנה בין סביבות לימוד .היתרונות הייחודיים שיש להוראה המורכבת על ההוראה הפרונטאלית מתבטאים במידה רבה יחסית של אימוץ מטרות אישיות מכוונות שליטה ולא במידה מועטה יחסית של אימוץ מטרות מכוונות ביצוע .השפעת הסביבה הלימודית על ההניעה להישגים כיתה היא מסגרת עם איכויות שאפשר שתרומתן אינה נופלת מזה של האיכויות האישיות של התלמידים ,ושאסטרטגיות ההוראה המיושמת בכיתה קובעת את האיכויות הכיתתיות . בחירת אסטרטגיית ההוראה היא בעלת חשיבות מערכת בתהליך עיצוב מטרות ההישג ודפוסי ההניעה של התלמידים .לא נמצא הבדלים מובהקים סטטיסטית בין שתי הקבוצות בדרך אימוץ שתי מטרות ההישג שליטה ביצוע . המשימות בכיתה הוראה מורכבת הן רב-כישוריות ומטפחות שיתוף הפעולה ,ויכוח ויוזמה, ואילו המשימות בכיתה ההוראה הפרונטאלית הן חצי כישוריות למדי ונוטות לעודד ציות-אחידות אינדיבידואליות , ולעתים קרובות תחרותיות .ניתן להכליל את תוצאות המחקר על בתי ספר אחרים נוספים . המדגם הנלקח לא מייצג הרבה בתי ספר לא השתכר על מצב התלמידים מבחנה כלכלי –חברתי דתי חילוני לאומי .. אלא נלקח שני בתי ספר רגילים , היו יכולים לעשות השוואה בין כמה בתי ספר שונות בדת כלכלה מקום גיאוגראפי ...למשל לראות אם קבלו אותם תוצאות .ראוי לעשות עוד השוואה בין בתי ספר ברחבי הארץ להבחנת יעילות שתי האסטרטגיות ההוראה ,שיש להם אותו מצב חברתי כלכלי אותו דת ואותה לאומית או שיהיה התערבות בינם מבחנה חברתית דתית .או וגם לעשות אותו מחקר על אותם בתי ספר שנעשה המחקר אבל להחליף בין שתי דרכי ההוראה ( מי שלמדו בהוראה פרונטאלית ונמדדו את הממצאים ילמדו בהוראה מורכבת ולהפך ) וימדדו את המוצאות ולעשות השוואה על אותם אוכלוסיה שנעשה בהם המחקר .



תגובה 1:

  1. ההשוואה בין דרכי ההוראה הוא דבר מאוד טוב שזה נותן תמונה ברורה על חסרונות ויתרונות כל שיטה וכל דרך שזה מביא לשיפורים לכל שיטה.

    השבמחק