יום חמישי, 13 בינואר 2011

הערכה


כמעט בכל הקורסים שלמדנו וגם בחיים מדברים על הערכה , איך להעריך תוצאה מה היא הכלים להעריך איך מעריכים ... אני רואה כיום יותר מאי פעם שלכלי המדידה והערכה תוקף ומשמעות. חשוב להדגיש את המושג:רמת חשיבה,הבנה וישום שהם הבסיס בכל הערכה בדרכי ההוראה. בפיתוח תהליכי הערכה בית-ספריים, מונחת תשתית לשילוב בין הערכה פנימית לבין הערכה חיצונית (מבחני מיצ"ב, בחינות בגרות וכד'). תהליכי הערכה פנימיים המקיימים דיאלוג עם תהליכי הערכה חיצוניים מקדמים את הלמידה הארגונית של בית-הספר. תהליכי הערכה אלה מבטאים רצון לשנות ולהשתנות. ההנחה היא שכל הגורמים הקשורים לבית-הספר רוצים לבדוק את דרך תפקודו כדי לבחון כיצד ניתן לשפר, להבין את הבעיות ולמצוא דרכים לפתרון . לשם כך יש לקיים דיאלוג בין המורים וההנהלה לבין גורמי החוץ של בית-הספר (נבו, 1997). אני מאמינה בהערכה החילופית אשר אפשר להתבונן בתלמיד ברמה שוויונית, מותאמת אשר דרכי ההערכה מותאמת לכל תלמיד המגייסת אותו להתערב ולהיות אחראי בתהליך הלמידה. כתוצאה שחשוב לפתח להעריך ולעודד אצל תלמידים: הערכה עצמית, רפלקציה, עצמאות וסקרנות, הקשבה, הנהגה, לאפשר לילד להסתגל לשינויים.וביחס למורה לעזור לממונים על המורה לגבש את דעתם עליו, לעמוד על מעלותיו ועל חסרונותיו .להעיר למורה על הדרכים לתיקון הליקויים בעבודתו. לכוון את הדרכתו ואת התקדמותו בהוראה.לחזק את המוטיבציה אצל המורה.המורים יודעים כי מגמת הערכה היא שיתוף,על מנת לשפר את תפקודם ועבודתם בבית הספר.בכדי שהמנהל יעריך מורה בבית הספר עליו לעקוב אחרי ההוראה ולמידה בבית הספר , יעשה את זאת באמצעות ביקורים בכיתות, סיורים בבית-הספר, שיחות עם אנשים וביקורים אצל תלמידים. על המנהל לעזור למורים לגדול ולהתפתח בכל הקשור בהבנת ההוראה והחיים בכיתה. על המנהל לתת למורים הרגשה חשובה בהגברת המוטיבציה אצל המורים ולעבוד ובבניית מחויבות ונאמנות לעבודה.



תגובה 1:

  1. בלי הערכה אי אפשר להרגיש הנאה מהדבר שנעשה לכן אני מסכימה שצריך לעשות הערכה, רציתי להוסיף שהערכה לא רק במסגרת הבית ספרית אלא גם במסגרות אחרות, למשל: במשפחה, בארגונים שונים כמו בית חולים (לצוות האחיות), במפעלים וכו..

    השבמחק