יום שישי, 9 ביולי 2010

היפרטקסט

היפרטקסט פירושו דרך להציג מידע הכולל: טקסט, תמונות ו/או מולטימדיה המקושר בינו לבין עצמו טקסט אשר מקושר לדבר אחר. היפרטקסט מאפשר "לקפוץ" בין מסמכים, קטעי טקסט שונים, תמונות ומולטימדיה, על פי רצון המשתמש הכוונה ליכולת לסרוק מידע ללא סדר קבוע מראש תוך קפיצה ממקום למקום. הייפרטקסט זו דרך להצגת מידע והצגת קשרים בין פיסות מידע שונות. הקשרים מנוצלים להראות לקורא שיש מידע נוסף הקשור למידע הנוכחי. בחירה בין הקשרים השונים המוצגים מאפשרת הצגת המידע הרלוונטי הנוסף. כלי ההייפרטקסט מאפשר למחבר ליצור קשרים ויחסים בין מספר רב של מסמכים , ולקורא לאתר את הקשרים ולעקוב אחריהם. החשיבות הגדולה בהייפרטקסט היא בשינוי הבסיסי בדרך שבה אנו מאחסנים ומאחזרים מידע. השינוי הראשון הוא ביכולת לנוע במהירות ממסמך אחד למסמך אחר דרך קשר תסמיכי שאינו בהכרח לינארי. הדרך הרגילה הסדרתית של קריאת מסמך בספר או במחשב מוחלפת ע"י קריאה הידודית. השינוי השני הוא ביכולת לשתף מידע בין מחשבים ומערכות שונות במדיות שונות מבלי קשר לצורת האחסון הרגילה של מידע זה. שיתוף זה נותן לנו קישוריות בתוך מסדי נתונים ובין מסדי נתונים.
תפיסת ההייפרטקסט גורסת מתן חופשיות מלאה למשתמש לנהל את נתוניו. חופש מלא באחזור הנתונים מבלי להזדקק לידע מפורט בשיטות הגישה השונות של המחשב לנתונים וחופש תסמיכי במעבר בין נתונים שונים מבלי שהוגדר להם קשר מחייב קודם לכן.
מבנה ההיפרטקסט בנוי משלושה מושגים עיקריים:
צמתים (nodes): מתייחס ליחידת הידע בעלת מוקד רעיוני כלשהו אשר קשורה בקשר ליחידות מידע אחרות.
קשרים (links) : מתייחס להצבעה בין קטעי מידע ומאפשר את המעבר בין הצמתים, כלומר דילוג מקטע מידע אחד למשנהו (דרורי, 1999)
שיטוט: הדרך בה אנו מוצאים מידע במערכת ההיפרטקסט, הארגון בהיפרטקסט מורכב מצמתים וקשרים, כל אחד יכול לשוטט במסלול לפי שיקול דעתו.(עשת והמר, 2005) .

תיאור השימוש בכלי הלמידה
גמישות קוגניטיבית – יכולת הפרט להבנות את הידע שלו בדרכים מגוונות, כך שיוכל לפתור בעיות חדשות – שימוש במאגרי מידע באופן גמיש ובהתאם למצב. באה לפתור בעיה של למידה של חומר מורכב ועמום ומיומנויות רכות.
למידת ידע מורכב וחדש שם צריך להשתמש ולפתח את הגמישות הקוגניטיבית. במערכת החינוך מרגילים את הילדים לחזור למקומות ידועים. אך דווקא אנשים שיפנו לשדה תוכן שונים ויחפשו את הפתרונות הם אלה אשר יגלו גמישות קוגניטיבית. גמישות יכולת הפרט להבנות את הידע שלו בדרכים מגוונות, כך שיכולו לפתור בעיות חדשות שימוש במאגרי הידע באופן גמיש ובתאם למצב אין כפיה של פתרון יש על מצב חדש
התיאוריה מסבירה כשלים ברכישת ידע במקצועות המובנים באופן עמים. מערכות ההיפר טקסט מאפשרות גמישות זו מובילים להבניה של ייצוגים מנטאליים להבנת תחום הדעות מטאפורה של "מרחב נוף מוצלב". פגישות חוזרות ונשנות עם אותו מידע בזמנים וקונטקסטים שונים, למטרות שונות ומנקדות מבט שונות. כתוצאה מכך ומתוך השוואה עם מקרים אחרים רוכשים תובנות חדשות. ככל שהתחום יותר מורכב יש יותר מה ללמוד הדגשה על בחינת המידע מכמה כיוונים. יצירה של קישורים בין ייצוגים שונים של ידע השוואה בין מקרים שונים דגימת מקרים משמעותיים, עשירים ומעניינים המייצגים את תחומי הדעת. זיהוי תמות ומושגים מרכזיים – מהווים תשתית מושגית להמשגת המקרים .מיפוי ומפתוח של מקרים וזיהוי של התמות בכל מקרה .יצירת מנגנונים של שיטוט , גבריאל סלומון (סלומון 2000) טוען כי מדובר ב"פעילות בלתי רלוונטית לבניית הבנה עמוקה של משהו, ומתאימה לחיפוש חופשי של מידע", כלומר אין בעצם השיטוט מטקסט אחד למשנהו להביא להבנה עמוקה של משהו. כל עוד ישנו שימוש בין אינסוף פריטי מידע המקושרים זה לזה בקשרים מקריים, או בקשרי אסוציאציה, אין בכך להועיל באמת לבניית ידע. פעולת השיטוט משמשת את המטרה של חיפוש ידע, אך לא משמשת את המטרה בבניה של ידע, יש הטוענים כי התועלת בחיפוש בים אפשריות בלתי מסוננות היא לא רק מועטת אלא גם מזיקה (מתוך סלומון, 2000). סלומון טוען כי יש להפריד בין שיטוט חופשי ובין חיפוש ממוקד, "אין לערבב בין חיפוש ממוקד לבין שיטוט חופשי, ובין נגישות למידע לבין טביעה בין גליו", כלומר עלינו להיזהר מטביעה בים של ידע. לטכנולוגיית ההיפר טקסט יש השפעה על התרבות ועל מערכות החינוך – הגישה לחינוך (תכנון ופיתוח תוכניות לימודים). הלומד צריך לעשות את הבחירה מה חשוב יותר, לדברים אין סדר (אין ראשון ואין אחרון) אין חשיבות לרצף, הלמידה מסתעפת.


יום שני, 17 במאי 2010

מהי משימה מתוקשבת טובה?

• משימה אינטגרטיבית הדורשת לערוך קישורים בין חלקים נפרדים של תכנית הלימודים.
• משימה המאפשרת גישות דרכי פתרון שונים, ומעוררת חשיבה פלורליסטית.
• משימה בה על הלומד לאתר ולנסח את הבעיה / הדילמה המוצגת בה.
• משימה המאפשרת לומדים לעבוד יחד מתוך צורך הנובע מהיקף המשימה ומההזדמנות להציג מגוון זוויות ראיה.
• משימה הדורשת תכנון מהלך צפוי של אופן הביצוע.
• משימה המאפשרת ללומד בחירה, קבלת החלטות ובקרה על עבודתו.
• משימה המחייבת את הלומד לעשות שימוש במאגרי המידע המקוונים ובאתרים שונים ברשת.
• משימה המפתחת אצל הלומד כישורים מידעניים.
• משימה המתקשרת לעולמו האמיתי של הלומד, בעלת משמעות עבורו, בה הוא נדרש לפתור בעיות שהן אמיתיות במציאות החיים שלו.
• משימה בה נדרש הלומד לעשות אינטגרציה בין הידע הקודם לידע החדש.
• מטלה המספקת הזדמנות להערכה עצמית ורפלקציה.
מרכז הדרכה מחוזי לתקשורת מחוז דרום

תפקיד מנהל התקשוב בבית הספר

מנהל התקשוב אחראי להטמעת תוכנית התקשוב של מערכת החינוך בישראל באמצעות שילוב סביבת למידה מקוונת בבית- הספר. תהליכי ההוראה ולמידה בסביבה מתוקשבת עתירת מידע וסייעו לטפח כישורים הנדרשים להתנהלות נבונה, מושכלת ובטוחה בעולם הדיגיטאלי. מנהל התקשוב הוא הזרוע המניעה את שילוב התקשוב בבית הספר. הוא החלוץ המביא ליישום החדשנות החינוכית גם באמצעות הטכנולוגיה. הוא הגשר המחבר בין יעדי מטה תוכנית התקשוב והמחוז, לבין יעדיו של בית הספר וצרכיו. תפקידו של מנהל התקשוב הבית ספרי הוא מערכתי. לתפקיד מורכב ומקיף זה השפעה רבה על מגוון היבטים בבית הספר.
יוזם פעולות חינוכיות המכוונות להעלאת המודעות לסכנות ברשת, לשמירה על כללי התנהגות ואתיקה בסביבה המתוקשבת ולשמירה על זכויות יוצרים יוזם ופועל יחד עם המורים להבטחת הזדמנויות הלמידה הדרושות להבאת התלמידים להשגת הסטנדרטים באוריינות התקשוב והסטנדרטים במידענות תוך שילובם בתחומי הדעת השונים. מסייע למורים בפיתוח יחידות לימוד בתחומי הדעת תוך שילוב הסטנדרטים ללמידה בסביבה מתוקשבת ובמידענות. יוזם (בתיאום עם המנהל) ומפעיל השתלמויות בית ספריות בתחום. מסייע בקידום תהליכים לניהול ידע בית ספרי ובפיתוח האתר הבית ספרי.
מרכז הדרכה מחוזי לתקשוב מחוז דרום     מכון מופ"ת


יום ראשון, 2 במאי 2010

טיווטר

ד"ר יניב לויתן, יניב לויתן הוא ד"ר ומרצה באוניברסיטת חיפה ומומחה ללוחמת מידע
הרשת רותחת, ניתן כמעט לראות את העשן הדיגיטאלי הנישא מעל שדה הקרב שבו נלחמים ענקים כמו פייסבוק, גוגל ושחקנים קטנים יותר כמו טוויטר.
בזמן שפייסבוק וגוגל נלחמות על השליטה במקום הראשון, הקרב של טוויטר הוא על המשך הרלוונטיות שלה. מאז ראשית דרכה מצאה את עצמה טוויטר בעמדה מורכבת מבחינת רלוונטיות (מצבה בישראל היא דוגמה לכך: טוויטר לא מצליחה להיות מתחרה רציני לפייסבוק שהופך להיות האתר המועדף בישראל). כיצד מתמודדת טוויטר עם המצב? מתקפות איגוף, יצירת באזז באמצעות רכיבה על גלים שיצרו השחקנים הגדולים וחיזוק מעמדה בנישת הסמארטפונים.
מנהלי טוויטר רכשו את אחת החברות האחראיות להפצת אפליקצית טוויטר לאייפון (אפליקצית Tweetie מבית Atebits). רכישת החברה יחד עם המהלכים האחרונים של טוויטר מעידים על היערכותם של מנהלי טוויטר להמשכו של הקרב הסוער של עולם ה Web 2.0: הקרב על כיבוש זירת הטלפונים החכמים. החימוש לקרב: אפליקציות, ההופכות להיות החימוש הבסיסי בקרב הסוער על הסמארטפונים.
עד היום התקיים איזון בין טוויטר למפתחים חיצוניים שבנו יישומים אשר השתמשו בפלטפורמה של טוויטר. המהלך של טוויטר מעורר צונאמי של שמועות ברשת, המדיר שינה מעיניהם של גופים שלישיים המפתחים יישומים לטוויטר. השמועות מדברות על כך שטוויטר הולכת לשנות את הסטאטוס קוו ולהשתלט על תחום היישומים בעצמה.
האייפד שומר על אפל בכותרות. טוויטר רוכבת על גל הפרסום בעזרת התקשורת מדווחת על הקשר שלה לאפל דרך האפליקציות שהיא מפתחת לאייפד. חשוב לזכור כי בעבר הופצו כבר שמועות על כך שאפל מתעתדת לרכוש את טוויטר. שמועות שהתגלו כלא נכונות, אך בכל זאת תרמו לקידום המותג טוויטר, מכיוון שכולם דיברו עליו...טוויטר הקושרת את עצמה למותג אפל, הלוהט כרגע, זוכה לזמן מסך יקר בתקשורת העולמית.
מצבה של טוויטר מורכב. מצד אחד יש בה הבטחה אדירה. מצד שני, אם לא תעמוד בהצלחה בתחרות מול יריבותיה הגדולות היא עלולה להידרדר ולהפוך לשחקן פחות רלוונטי. טוויטר אינה שוקטת על השמרים, היא מפעילה את כלי לוחמת השיווק ונאבקת כדי לא להיות "מטרה נייחת" מול הפיתוחים של פייסבוק, וגוגל.
אין ספק שהחיבור שבין טוויטר לסמארטפונים הוא מעולה. למי שזקוק לתזכורת, למדנו על עוצמת החיבור שבין טוויטר והטלפון סלולארי במהלך המהומות באיראן.
הסמארטפונים הופכים להיות ערוץ מרכזי של התחברות הגולשים לרשת. בעתיד הלא רחוק ייתכן שנגלוש יותר דרך הטלפונים הסלולאריים מאשר דרך המחשב הביתי. נדמה כי ההחלטה להשקיע מאמץ בסביבת הסמארטפונים והאפליקציות הייתה הימור נכון מצד טוויטר.
ד"ר יניב לויתן, יניב לויתן הוא ד"ר ומרצה באוניברסיטת חיפה ומומחה ללוחמת מידע

יום ראשון, 18 באפריל 2010

להניח את הכוס היום

שלום לכם
כל הזמן אני חושבת על העבודות , על המטלות על המבחנים , ואיך לסדר הזמן שלי עם כל זה עד שאגמור את התואר שלי, . קראתי את הספור הזה מצא חן בעיני ,הקל קצת עליי לכן אני מציעה לכם גם אתם תקראו !!!
להניח את הכוס בכל יום
הפרופסור החל את השיעור ע"י הרמת כוס עם מעט מים. הוא החזיק את הכוס לוודא שכולם
רואים אותה, ושאל את הסטודנטים: "כמה לדעתכם הכוס הזאת שוקלת?"
" 50 גרם.. 100 גרם.. 250 גרם..!" ענו הסטודנטים.
"אני באמת לא יודע. על מנת לדעת כמה היא שוקלת עלי לשקול אותה" אמר הפרופסור.
"אבל השאלה שלי היא: מה יקרה אם אחזיק את הכוס למעלה כמה דקות?"
"שום דבר..” אמרו הסטודנטים .
" O K. ומה יקרה אם אחזיק את הכוס כך במשך שעה?" שאל הפרופסור.
"ידך תתחיל לכאוב!" אמר אחד הסטודנטים.
זה נכון. ומה יקרה אם אחזיק את הכוס כך יום?"
"ידך עלולה להתאבן, אתה עלול לחוש מתח עז בשרירים ואולי שיתוק ובודאי תיאלץ להתאשפז בבית-חולים" אמר סטודנט אחר וכל הסטודנטים צחקו.
"טוב מאוד. אך במשך כל הזמן הזה האם חל שינוי במשקל הכוס?" שאל הפרופסור.
"לא.." הייתה התשובה.
"אז מה גרם לכאבי בזרוע ומתח בשרירים?"
הסטודנטים היו נבוכים, תמהים.
"מה עלי לעשות על מנת להשתחרר מהכאבים שאל הפרופסור?"
"תניח את הכוס" אמר אחד הסטודנטים.
"בדיוק!" אמר הפרופסור. "בדומה לכך הן בעיות החיים. תחזיק אותן כמה דקות בראשך וזה דיי בסדר. תחשוב עליהם הרבה זמן ואתה מתחיל לחוש בכאב. אם תמשיך הרבה זמן הם מתחילים לשתק אותך. לא תוכל לעשות דבר"
טוב לחשוב על האתגרים או הבעיות בחייך,
אבל מה שחשוב יותר הוא להניח להם בסיומו של כל יום לפני שאתה הולך לישון.
כך את לא נלחץ, מתעורר כל בוקר רענן וחזק ויכול להתמודד עם כל אתגר, כל נושא שמזדמן בדרכך!
ובכן, אנא, אל תשכחו..
להניח את הכוס היום!!

יום שני, 12 באפריל 2010

בלוג חינוכי

לכתוב בבלוג!! מה לכתוב ?
כבר שבועיים אני מנסה לעדכן לסדר את הבלוג שלי פעם זה בסדר ופעם לא!!!
מה הוא בלוג : בלוג חינוכי הוא בלוג לכל דבר ועניין, אלא שתכניו הם חינוכיים . מטרות הבלוג החינוכי הן: לימוד נושא, העברת מידע חדש, לימוד ושינון החומר בצורה מעניינת. זהו דף או מספר מועט של דפים, בהם בעל הבלוג כותב כותב בו רשומות וסיפורי חיים שהוא מעוניין לשתף בהם את קהילת הקוראים. לבלוג ניתן להוסיף תמונות וקישורים לאתרים מומלצים וכד`. הבלוג הוא לא אינציקלופדיה שההגדרות צריכות להיות נכונות. זה יותר יומן אישי שכל אחד יכול לכתוב מה שהוא רוצה. ניתן ללמוד מהבלוג, אך זה לא דברים חד משמעיים. היתרון של הבלוג הוא גם היכולת של תקשורת בין הכותב לקוראים ולמידה מכך. אחד היתרונות של בלוג חינוכי הוא שלא רק ניתן מידע ופעילות (שאלות וכד`) לגביו, אלא ניתן גם ליצור תקשורת בין יוצר הבלוג לקוראיו.