יום שני, 17 במאי 2010

מהי משימה מתוקשבת טובה?

• משימה אינטגרטיבית הדורשת לערוך קישורים בין חלקים נפרדים של תכנית הלימודים.
• משימה המאפשרת גישות דרכי פתרון שונים, ומעוררת חשיבה פלורליסטית.
• משימה בה על הלומד לאתר ולנסח את הבעיה / הדילמה המוצגת בה.
• משימה המאפשרת לומדים לעבוד יחד מתוך צורך הנובע מהיקף המשימה ומההזדמנות להציג מגוון זוויות ראיה.
• משימה הדורשת תכנון מהלך צפוי של אופן הביצוע.
• משימה המאפשרת ללומד בחירה, קבלת החלטות ובקרה על עבודתו.
• משימה המחייבת את הלומד לעשות שימוש במאגרי המידע המקוונים ובאתרים שונים ברשת.
• משימה המפתחת אצל הלומד כישורים מידעניים.
• משימה המתקשרת לעולמו האמיתי של הלומד, בעלת משמעות עבורו, בה הוא נדרש לפתור בעיות שהן אמיתיות במציאות החיים שלו.
• משימה בה נדרש הלומד לעשות אינטגרציה בין הידע הקודם לידע החדש.
• מטלה המספקת הזדמנות להערכה עצמית ורפלקציה.
מרכז הדרכה מחוזי לתקשורת מחוז דרום

תפקיד מנהל התקשוב בבית הספר

מנהל התקשוב אחראי להטמעת תוכנית התקשוב של מערכת החינוך בישראל באמצעות שילוב סביבת למידה מקוונת בבית- הספר. תהליכי ההוראה ולמידה בסביבה מתוקשבת עתירת מידע וסייעו לטפח כישורים הנדרשים להתנהלות נבונה, מושכלת ובטוחה בעולם הדיגיטאלי. מנהל התקשוב הוא הזרוע המניעה את שילוב התקשוב בבית הספר. הוא החלוץ המביא ליישום החדשנות החינוכית גם באמצעות הטכנולוגיה. הוא הגשר המחבר בין יעדי מטה תוכנית התקשוב והמחוז, לבין יעדיו של בית הספר וצרכיו. תפקידו של מנהל התקשוב הבית ספרי הוא מערכתי. לתפקיד מורכב ומקיף זה השפעה רבה על מגוון היבטים בבית הספר.
יוזם פעולות חינוכיות המכוונות להעלאת המודעות לסכנות ברשת, לשמירה על כללי התנהגות ואתיקה בסביבה המתוקשבת ולשמירה על זכויות יוצרים יוזם ופועל יחד עם המורים להבטחת הזדמנויות הלמידה הדרושות להבאת התלמידים להשגת הסטנדרטים באוריינות התקשוב והסטנדרטים במידענות תוך שילובם בתחומי הדעת השונים. מסייע למורים בפיתוח יחידות לימוד בתחומי הדעת תוך שילוב הסטנדרטים ללמידה בסביבה מתוקשבת ובמידענות. יוזם (בתיאום עם המנהל) ומפעיל השתלמויות בית ספריות בתחום. מסייע בקידום תהליכים לניהול ידע בית ספרי ובפיתוח האתר הבית ספרי.
מרכז הדרכה מחוזי לתקשוב מחוז דרום     מכון מופ"ת


יום ראשון, 2 במאי 2010

טיווטר

ד"ר יניב לויתן, יניב לויתן הוא ד"ר ומרצה באוניברסיטת חיפה ומומחה ללוחמת מידע
הרשת רותחת, ניתן כמעט לראות את העשן הדיגיטאלי הנישא מעל שדה הקרב שבו נלחמים ענקים כמו פייסבוק, גוגל ושחקנים קטנים יותר כמו טוויטר.
בזמן שפייסבוק וגוגל נלחמות על השליטה במקום הראשון, הקרב של טוויטר הוא על המשך הרלוונטיות שלה. מאז ראשית דרכה מצאה את עצמה טוויטר בעמדה מורכבת מבחינת רלוונטיות (מצבה בישראל היא דוגמה לכך: טוויטר לא מצליחה להיות מתחרה רציני לפייסבוק שהופך להיות האתר המועדף בישראל). כיצד מתמודדת טוויטר עם המצב? מתקפות איגוף, יצירת באזז באמצעות רכיבה על גלים שיצרו השחקנים הגדולים וחיזוק מעמדה בנישת הסמארטפונים.
מנהלי טוויטר רכשו את אחת החברות האחראיות להפצת אפליקצית טוויטר לאייפון (אפליקצית Tweetie מבית Atebits). רכישת החברה יחד עם המהלכים האחרונים של טוויטר מעידים על היערכותם של מנהלי טוויטר להמשכו של הקרב הסוער של עולם ה Web 2.0: הקרב על כיבוש זירת הטלפונים החכמים. החימוש לקרב: אפליקציות, ההופכות להיות החימוש הבסיסי בקרב הסוער על הסמארטפונים.
עד היום התקיים איזון בין טוויטר למפתחים חיצוניים שבנו יישומים אשר השתמשו בפלטפורמה של טוויטר. המהלך של טוויטר מעורר צונאמי של שמועות ברשת, המדיר שינה מעיניהם של גופים שלישיים המפתחים יישומים לטוויטר. השמועות מדברות על כך שטוויטר הולכת לשנות את הסטאטוס קוו ולהשתלט על תחום היישומים בעצמה.
האייפד שומר על אפל בכותרות. טוויטר רוכבת על גל הפרסום בעזרת התקשורת מדווחת על הקשר שלה לאפל דרך האפליקציות שהיא מפתחת לאייפד. חשוב לזכור כי בעבר הופצו כבר שמועות על כך שאפל מתעתדת לרכוש את טוויטר. שמועות שהתגלו כלא נכונות, אך בכל זאת תרמו לקידום המותג טוויטר, מכיוון שכולם דיברו עליו...טוויטר הקושרת את עצמה למותג אפל, הלוהט כרגע, זוכה לזמן מסך יקר בתקשורת העולמית.
מצבה של טוויטר מורכב. מצד אחד יש בה הבטחה אדירה. מצד שני, אם לא תעמוד בהצלחה בתחרות מול יריבותיה הגדולות היא עלולה להידרדר ולהפוך לשחקן פחות רלוונטי. טוויטר אינה שוקטת על השמרים, היא מפעילה את כלי לוחמת השיווק ונאבקת כדי לא להיות "מטרה נייחת" מול הפיתוחים של פייסבוק, וגוגל.
אין ספק שהחיבור שבין טוויטר לסמארטפונים הוא מעולה. למי שזקוק לתזכורת, למדנו על עוצמת החיבור שבין טוויטר והטלפון סלולארי במהלך המהומות באיראן.
הסמארטפונים הופכים להיות ערוץ מרכזי של התחברות הגולשים לרשת. בעתיד הלא רחוק ייתכן שנגלוש יותר דרך הטלפונים הסלולאריים מאשר דרך המחשב הביתי. נדמה כי ההחלטה להשקיע מאמץ בסביבת הסמארטפונים והאפליקציות הייתה הימור נכון מצד טוויטר.
ד"ר יניב לויתן, יניב לויתן הוא ד"ר ומרצה באוניברסיטת חיפה ומומחה ללוחמת מידע

יום ראשון, 18 באפריל 2010

להניח את הכוס היום

שלום לכם
כל הזמן אני חושבת על העבודות , על המטלות על המבחנים , ואיך לסדר הזמן שלי עם כל זה עד שאגמור את התואר שלי, . קראתי את הספור הזה מצא חן בעיני ,הקל קצת עליי לכן אני מציעה לכם גם אתם תקראו !!!
להניח את הכוס בכל יום
הפרופסור החל את השיעור ע"י הרמת כוס עם מעט מים. הוא החזיק את הכוס לוודא שכולם
רואים אותה, ושאל את הסטודנטים: "כמה לדעתכם הכוס הזאת שוקלת?"
" 50 גרם.. 100 גרם.. 250 גרם..!" ענו הסטודנטים.
"אני באמת לא יודע. על מנת לדעת כמה היא שוקלת עלי לשקול אותה" אמר הפרופסור.
"אבל השאלה שלי היא: מה יקרה אם אחזיק את הכוס למעלה כמה דקות?"
"שום דבר..” אמרו הסטודנטים .
" O K. ומה יקרה אם אחזיק את הכוס כך במשך שעה?" שאל הפרופסור.
"ידך תתחיל לכאוב!" אמר אחד הסטודנטים.
זה נכון. ומה יקרה אם אחזיק את הכוס כך יום?"
"ידך עלולה להתאבן, אתה עלול לחוש מתח עז בשרירים ואולי שיתוק ובודאי תיאלץ להתאשפז בבית-חולים" אמר סטודנט אחר וכל הסטודנטים צחקו.
"טוב מאוד. אך במשך כל הזמן הזה האם חל שינוי במשקל הכוס?" שאל הפרופסור.
"לא.." הייתה התשובה.
"אז מה גרם לכאבי בזרוע ומתח בשרירים?"
הסטודנטים היו נבוכים, תמהים.
"מה עלי לעשות על מנת להשתחרר מהכאבים שאל הפרופסור?"
"תניח את הכוס" אמר אחד הסטודנטים.
"בדיוק!" אמר הפרופסור. "בדומה לכך הן בעיות החיים. תחזיק אותן כמה דקות בראשך וזה דיי בסדר. תחשוב עליהם הרבה זמן ואתה מתחיל לחוש בכאב. אם תמשיך הרבה זמן הם מתחילים לשתק אותך. לא תוכל לעשות דבר"
טוב לחשוב על האתגרים או הבעיות בחייך,
אבל מה שחשוב יותר הוא להניח להם בסיומו של כל יום לפני שאתה הולך לישון.
כך את לא נלחץ, מתעורר כל בוקר רענן וחזק ויכול להתמודד עם כל אתגר, כל נושא שמזדמן בדרכך!
ובכן, אנא, אל תשכחו..
להניח את הכוס היום!!

יום שני, 12 באפריל 2010

בלוג חינוכי

לכתוב בבלוג!! מה לכתוב ?
כבר שבועיים אני מנסה לעדכן לסדר את הבלוג שלי פעם זה בסדר ופעם לא!!!
מה הוא בלוג : בלוג חינוכי הוא בלוג לכל דבר ועניין, אלא שתכניו הם חינוכיים . מטרות הבלוג החינוכי הן: לימוד נושא, העברת מידע חדש, לימוד ושינון החומר בצורה מעניינת. זהו דף או מספר מועט של דפים, בהם בעל הבלוג כותב כותב בו רשומות וסיפורי חיים שהוא מעוניין לשתף בהם את קהילת הקוראים. לבלוג ניתן להוסיף תמונות וקישורים לאתרים מומלצים וכד`. הבלוג הוא לא אינציקלופדיה שההגדרות צריכות להיות נכונות. זה יותר יומן אישי שכל אחד יכול לכתוב מה שהוא רוצה. ניתן ללמוד מהבלוג, אך זה לא דברים חד משמעיים. היתרון של הבלוג הוא גם היכולת של תקשורת בין הכותב לקוראים ולמידה מכך. אחד היתרונות של בלוג חינוכי הוא שלא רק ניתן מידע ופעילות (שאלות וכד`) לגביו, אלא ניתן גם ליצור תקשורת בין יוצר הבלוג לקוראיו.