בחברה שלנו ובמערכת החינוך קיימת זכות יסוד של כל ילד וילדה – לביטחון אישי ותחושת מוגנות, לשמירה על הגוף, הבריאות הנפשית והרכוש – מפני כל פגיעה. עם זאת אנו פוגשים, תופעות שונות של חיכוכים, הצקות, קטטות, מכות ובמקרים קיצוניים איומים או אף תקיפות בנשק קר או חם. במערכת החינוך כמו בחברה כולה – מודאגים מתופעות אלה ופועלים בתוכניות שונות ליצירת סביבה ואקלים בטוחים יותר למניעת אלימות בבית הספר .
אנו יכולים להתמודד עם הבעיה מומלץ על ניסוח תקנון בית-הספר שבו יהיו שותפים גם ההנהלה והצוות החינוכי וגם ההורים. יעמדו על זכותכם להשתתף, להביע דעתכם ולהשפיע - באמצעות נציגי הכתה, השכבה או מועצת התלמידים. התקנון ישקף גם זכויות וגם חובות באי בית-הספר, צעירים כמבוגרים, להתנהגות נאותה מתוך כבוד הדדי ובטחון. ובכל מקרה אלימות בין תלמידים בתוך בית-הספר ומחוצה לו יערך בירור בין הצדדים, ישותפו ההורים ויוחלט על דרכי תגובה ופעולה. רישום נזיפה ביומן הכתה, הפחתת ציון במקצוע כלשהו . העברה זמנית לכתה נמוכה ו/או לכתה מקבילה ולא יעשה שימוש בענישה משפילה .במקרים קיצוניים ניתן יהיה להשעות או להרחיק לצמיתות ואף לערב משטרה. אלימות המוגדרת בהטרדה מינית – יטפל הצוות החינוכי/טיפולי בבית-הספר, גם במי שנפגע וגם בפוגע. הטיפול יעשה ברגישות ובמקצועיות ובשיתוף ההורים וגורמים מטפלים בבית-הספר ולעיתים גם מחוצה לו.
ולפי תוכנית משרד החינוך שר החינוך מציג תוכנית למיגור האלימות בבתי הספר: החמרת הענישה לתלמידים אלימים, סמכויות נרחבות למנהלים ולמורים, קביעת מדרג ענישה וקלות-יתר בעירוב משטרה לטיפול בתופעות אלימות . וזה לפי חוזר מנכ"ל הכולל חוקי ענישה מחמירים ביותר נגד אלימות ובעיות משמעת בקרב התלמידים. שר החינוך, גדעון סער, יקבלו בתי הספר סמכויות רחבות יותר בכל הקשור לטיפול בתלמידים אלימים. לפי התוכנית, צוות בית הספר יוכל לראשונה לפנות ישירות למשטרה כדי לדווח על מקרה אלימות ללא צורך בתיווך של פקיד סעד. כמו כן, יוחמרו העונשים לתלמידים ויוגדל משך השעייתם על עבירות שונות, ללא אזהרה מראש. הורים שירצו לערער על עונשים מסוג זה יוכלו לעשות זאת בכתב בלבד ובפנייה לוועדת ערר.
אלימות לפי מדרג
הדרגה הראשונה שהגדיר משרד החינוך כוללת אלימות מילולית - איום, לעג על רקע גזעני, פגיעה בהורים -בפעם הראשונה. כמו כן, היא כוללת אלימות פיזית חד-פעמית. ההנחיות החדשות מחייבות את המורה הנוכח לטפל במקרה, ליידע את מחנך הכיתה, לעצור את האירוע, לערוך שיחת בירור, לתעד את האירוע, ליידע את ההורים, לקיים שיחה עם התלמידים המעורבים ולתת אזהרה.
דרגת האלימות השנייה כוללת אלימות מילולית חוזרת ונשנית, הטלת חרם, אלימות פיזית הנעשית בפעם שנייה, הצקות ומעשה בריונות חד-פעמי. העונשים במקרים אלה ניתנים לשיקול הדעת של בית הספר, בהם הורדת ציון בתעודה או הערה בסעיף ההתנהגות. בנוסף, יוכל בית הספר לבחור מתוך רשימת סנקציות אפשריות. בבית ספר יסודי ניתן להשאיר את התלמיד בזמן ההפסקה בהשגחת מבוגר. בכל שלבי החינוך ניתן להעביר את התלמיד לכיתה מקבילה באופן קבוע על פי החלטת מועצה פדגוגית. בבתי הספר העל-יסודיים יש להשעות את התלמיד ליום עד יומיים, בהתאם לחומרת האירוע. לפי ההנחיות החדשות, אלימות פיזית המתרחשת יותר מפעמיים מוגדרת כדרגה שלישית והחמורה ביותר. היא גם זו שגם כוללת חובת דיווח. על פי חוזר מנכ"ל החדש, יוכל מנהל בית הספר לדווח ישירות למשטרה על אירוע אלים, ולא דרך פקיד סעד. התנהגות זו כוללת גרימת חבלה חמורה לתלמיד במסגרת החינוכית, שכתוצאה ממנה נזקק הנפגע לטיפול רפואי. הדרגה החמורה מתייחסת גם למעשה אלימות או השחתת רכוש הנעשים תוך שימוש בחומרים, כלים או במכשירים מסוכנים, תקיפה גופנית שבה תלמידים נפגעים או שנגרם בה סיכון לשלומם וכן מקרי אלימות המתרחשים בהשפעת סמים ואלכוהול.
חוזר המנכ"ל מתייחס בהקשר זה גם מקרי אלימות קבוצתית שבה אדם נפגע או כאשר ישנו חשש לאלימות כזאת, בין אם מדובר בתלמידים או בקבוצות מעורבות של תלמידים ושל זרים. כך גם במקרים של סחיטת דמי חסות או הבטחת חסות ושמירה, עבירות של פריצה, גרימת נזק בזדון והצתה ונשיאת מכשירים מסוכנים. בנוסף, הוא מתייחס לפגיעה חמורה באמצעות האינטרנט, כמו התחזות, הפצת תכנים פרטיים מביכים, איומים, אלימות תלמידים נגד הצוות החינוכי ועובדי המוסד ועוד. כיום, במקרים מסוג זה חייב בית הספר לדווח להורי התלמיד האלים. אולם מעתה יוכל מנהל בית ספר יסודי להשעות באופן מיידי את התלמיד ליום או יומיים. מנהל בית הספר על-יסודי יוכל להשעות את התלמיד לשלושה עד חמישה ימים. באירועים המתרחשים בטיול, יוכל מנהל בית הספר להחזיר את התלמידים המעורבים לבתיהם, וזאת בנוסף לטיפול המשמעתי והחינוכי. במקביל להשעיה, על מנהל בית הספר וצוותו לבנות תכנית אישית לתלמיד הפוגע שתכלול מרכיבים של השגחה ונוכחות, טיפול, מפגשים סדירים של הצוות עם הוריו, דמות מלווה בתוך בית הספר, מענה לצרכים לימודיים ועוד. במקרה של אירוע מדרגה שלישית יוכרז "מצב אירוע חמור" בבית הספר. לפי נוהל זה, המנהל נדרש לכנס ועדה פנים בית-ספרית לקביעת דרכי הטיפול באירוע, בהתאם להנחיות החוזר.
במקרה שאירוע אלימות מדרגה שלישית מתרחש בפעם השנייה, נקבע כי התלמיד הפוגע יושעה פעם נוספת ליומיים עד ארבעה ימים בבית ספר יסודי ולשלושה עד שמונה ימים בבית ספר על-יסודי. כמו כן, יוכל מנהל בית הספר לפנות למפקח הכולל כדי שיכנס וועדה, לא יאוחר משלושה ימים מהאירוע האלים. בוועדה זו אמורות להתקבל החלטות בנוגע לעתיד התלמיד, לרבות פתיחת הליך להעברתו למוסד חינוכי אחר.
בית הספר הוא זה שיקבע את מדרג התגובות המתאים לו מתוך טווח התגובות המוצע. לפי תוכנית משרד החינוך, ניתן יהיה להשתמש בחלק מהטווח כדי לבנות את מדרג התגובות בבית הספר. בחירת התגובה תהיה בהתאם להישנות ההפרה, בהתאם לגיל ותקבע מראש. ההנחיות החדשות מתייחסות גם למקרים בהם תלמיד מופיע ללא תלבושת אחידה או הופעה הולמת שנוגדת את תקנון בית ספר. מנהלים יוכלו לבחור בין רישום באזהרה לשיחת בירור עם ההורים. אם המקרה חוזר על עצמו, יקבל הדבר ביטוי בתעודה, באמצעות הורדת ציון או הערה, וייתכן שאף תמנע כניסת התלמיד לשיעור. החוזר גם מפרט מה אסור למנהלים ולמורים לעשות: חל איסור חמור להעניש תלמידים בכל צורה של ענישה גופנית. כן נאסר לנקוט ענישה משפילה, כמו לעג ועלבון. בנוסף, נאסר להעניש תלמיד באמצעות העברתו לכיתה גבוהה או נמוכה יותר, אלא רק לכיתה מקבילה.
החומר נלקח מחוזר המנכ"ל של משרד החינוך
אנו יכולים להתמודד עם הבעיה מומלץ על ניסוח תקנון בית-הספר שבו יהיו שותפים גם ההנהלה והצוות החינוכי וגם ההורים. יעמדו על זכותכם להשתתף, להביע דעתכם ולהשפיע - באמצעות נציגי הכתה, השכבה או מועצת התלמידים. התקנון ישקף גם זכויות וגם חובות באי בית-הספר, צעירים כמבוגרים, להתנהגות נאותה מתוך כבוד הדדי ובטחון. ובכל מקרה אלימות בין תלמידים בתוך בית-הספר ומחוצה לו יערך בירור בין הצדדים, ישותפו ההורים ויוחלט על דרכי תגובה ופעולה. רישום נזיפה ביומן הכתה, הפחתת ציון במקצוע כלשהו . העברה זמנית לכתה נמוכה ו/או לכתה מקבילה ולא יעשה שימוש בענישה משפילה .במקרים קיצוניים ניתן יהיה להשעות או להרחיק לצמיתות ואף לערב משטרה. אלימות המוגדרת בהטרדה מינית – יטפל הצוות החינוכי/טיפולי בבית-הספר, גם במי שנפגע וגם בפוגע. הטיפול יעשה ברגישות ובמקצועיות ובשיתוף ההורים וגורמים מטפלים בבית-הספר ולעיתים גם מחוצה לו.
ולפי תוכנית משרד החינוך שר החינוך מציג תוכנית למיגור האלימות בבתי הספר: החמרת הענישה לתלמידים אלימים, סמכויות נרחבות למנהלים ולמורים, קביעת מדרג ענישה וקלות-יתר בעירוב משטרה לטיפול בתופעות אלימות . וזה לפי חוזר מנכ"ל הכולל חוקי ענישה מחמירים ביותר נגד אלימות ובעיות משמעת בקרב התלמידים. שר החינוך, גדעון סער, יקבלו בתי הספר סמכויות רחבות יותר בכל הקשור לטיפול בתלמידים אלימים. לפי התוכנית, צוות בית הספר יוכל לראשונה לפנות ישירות למשטרה כדי לדווח על מקרה אלימות ללא צורך בתיווך של פקיד סעד. כמו כן, יוחמרו העונשים לתלמידים ויוגדל משך השעייתם על עבירות שונות, ללא אזהרה מראש. הורים שירצו לערער על עונשים מסוג זה יוכלו לעשות זאת בכתב בלבד ובפנייה לוועדת ערר.
אלימות לפי מדרג
הדרגה הראשונה שהגדיר משרד החינוך כוללת אלימות מילולית - איום, לעג על רקע גזעני, פגיעה בהורים -בפעם הראשונה. כמו כן, היא כוללת אלימות פיזית חד-פעמית. ההנחיות החדשות מחייבות את המורה הנוכח לטפל במקרה, ליידע את מחנך הכיתה, לעצור את האירוע, לערוך שיחת בירור, לתעד את האירוע, ליידע את ההורים, לקיים שיחה עם התלמידים המעורבים ולתת אזהרה.
דרגת האלימות השנייה כוללת אלימות מילולית חוזרת ונשנית, הטלת חרם, אלימות פיזית הנעשית בפעם שנייה, הצקות ומעשה בריונות חד-פעמי. העונשים במקרים אלה ניתנים לשיקול הדעת של בית הספר, בהם הורדת ציון בתעודה או הערה בסעיף ההתנהגות. בנוסף, יוכל בית הספר לבחור מתוך רשימת סנקציות אפשריות. בבית ספר יסודי ניתן להשאיר את התלמיד בזמן ההפסקה בהשגחת מבוגר. בכל שלבי החינוך ניתן להעביר את התלמיד לכיתה מקבילה באופן קבוע על פי החלטת מועצה פדגוגית. בבתי הספר העל-יסודיים יש להשעות את התלמיד ליום עד יומיים, בהתאם לחומרת האירוע. לפי ההנחיות החדשות, אלימות פיזית המתרחשת יותר מפעמיים מוגדרת כדרגה שלישית והחמורה ביותר. היא גם זו שגם כוללת חובת דיווח. על פי חוזר מנכ"ל החדש, יוכל מנהל בית הספר לדווח ישירות למשטרה על אירוע אלים, ולא דרך פקיד סעד. התנהגות זו כוללת גרימת חבלה חמורה לתלמיד במסגרת החינוכית, שכתוצאה ממנה נזקק הנפגע לטיפול רפואי. הדרגה החמורה מתייחסת גם למעשה אלימות או השחתת רכוש הנעשים תוך שימוש בחומרים, כלים או במכשירים מסוכנים, תקיפה גופנית שבה תלמידים נפגעים או שנגרם בה סיכון לשלומם וכן מקרי אלימות המתרחשים בהשפעת סמים ואלכוהול.
חוזר המנכ"ל מתייחס בהקשר זה גם מקרי אלימות קבוצתית שבה אדם נפגע או כאשר ישנו חשש לאלימות כזאת, בין אם מדובר בתלמידים או בקבוצות מעורבות של תלמידים ושל זרים. כך גם במקרים של סחיטת דמי חסות או הבטחת חסות ושמירה, עבירות של פריצה, גרימת נזק בזדון והצתה ונשיאת מכשירים מסוכנים. בנוסף, הוא מתייחס לפגיעה חמורה באמצעות האינטרנט, כמו התחזות, הפצת תכנים פרטיים מביכים, איומים, אלימות תלמידים נגד הצוות החינוכי ועובדי המוסד ועוד. כיום, במקרים מסוג זה חייב בית הספר לדווח להורי התלמיד האלים. אולם מעתה יוכל מנהל בית ספר יסודי להשעות באופן מיידי את התלמיד ליום או יומיים. מנהל בית הספר על-יסודי יוכל להשעות את התלמיד לשלושה עד חמישה ימים. באירועים המתרחשים בטיול, יוכל מנהל בית הספר להחזיר את התלמידים המעורבים לבתיהם, וזאת בנוסף לטיפול המשמעתי והחינוכי. במקביל להשעיה, על מנהל בית הספר וצוותו לבנות תכנית אישית לתלמיד הפוגע שתכלול מרכיבים של השגחה ונוכחות, טיפול, מפגשים סדירים של הצוות עם הוריו, דמות מלווה בתוך בית הספר, מענה לצרכים לימודיים ועוד. במקרה של אירוע מדרגה שלישית יוכרז "מצב אירוע חמור" בבית הספר. לפי נוהל זה, המנהל נדרש לכנס ועדה פנים בית-ספרית לקביעת דרכי הטיפול באירוע, בהתאם להנחיות החוזר.
במקרה שאירוע אלימות מדרגה שלישית מתרחש בפעם השנייה, נקבע כי התלמיד הפוגע יושעה פעם נוספת ליומיים עד ארבעה ימים בבית ספר יסודי ולשלושה עד שמונה ימים בבית ספר על-יסודי. כמו כן, יוכל מנהל בית הספר לפנות למפקח הכולל כדי שיכנס וועדה, לא יאוחר משלושה ימים מהאירוע האלים. בוועדה זו אמורות להתקבל החלטות בנוגע לעתיד התלמיד, לרבות פתיחת הליך להעברתו למוסד חינוכי אחר.
בית הספר הוא זה שיקבע את מדרג התגובות המתאים לו מתוך טווח התגובות המוצע. לפי תוכנית משרד החינוך, ניתן יהיה להשתמש בחלק מהטווח כדי לבנות את מדרג התגובות בבית הספר. בחירת התגובה תהיה בהתאם להישנות ההפרה, בהתאם לגיל ותקבע מראש. ההנחיות החדשות מתייחסות גם למקרים בהם תלמיד מופיע ללא תלבושת אחידה או הופעה הולמת שנוגדת את תקנון בית ספר. מנהלים יוכלו לבחור בין רישום באזהרה לשיחת בירור עם ההורים. אם המקרה חוזר על עצמו, יקבל הדבר ביטוי בתעודה, באמצעות הורדת ציון או הערה, וייתכן שאף תמנע כניסת התלמיד לשיעור. החוזר גם מפרט מה אסור למנהלים ולמורים לעשות: חל איסור חמור להעניש תלמידים בכל צורה של ענישה גופנית. כן נאסר לנקוט ענישה משפילה, כמו לעג ועלבון. בנוסף, נאסר להעניש תלמיד באמצעות העברתו לכיתה גבוהה או נמוכה יותר, אלא רק לכיתה מקבילה.
החומר נלקח מחוזר המנכ"ל של משרד החינוך
כל הכבוד סהאם, אני מאוד מעריכה את המילים האלו כי באמת מציגות את המצב שאנחנו חיים בו בבתי הספר. כל יום האלימות בשני סוגיה (מילולית ופיזית) מתגברת בבתי ספר ולפי דעתי המקור לזה הוא הרקע שמקבלים אותו הילדים בבית. המאמר מאוד מעניין ומסביר את התופעה החמורה הזו במילים מאוד ברורות.
השבמחקתודה לך רנא
השבמחקאני מעריך מאוד את הדברים שלך ומאחלת לך הצלחה בלימוד התואר שלך
ערב טוב סהאם
השבמחקלאחרונה נראים גילויי האלימות בבתי הספר יותר ויותר קיצוניים, עד כדי כך שאלימות מגיעה למקרים קשים ואפילו למקרי רצח. מצב זה של האלימות מעמיד את מערכת החינוך וכל מי שאחראי עליה, למנוע את האלימות ההולכת וגוברת בחברה שלנו
ערב טוב
השבמחקאת צודקת בנושא הכי מעניין אבל אנחנו יודעים גם משרד חינוך תוכנית לב מלב עם מחנך הכתה מפעילה את התוכנית שאחד יעדיהא הוא הפחתת מספר אלימות האם מחנכים עובדים בזה אני השנה קבלתי תפקיד רכזת חברתית בית הספר מחייבת מחנכים להפעלת תוכנית שהיא עוזרת ומפחיתה מספר אלימות בבית הספר גם מעוצת תלמידים יש לה תפקיד הם דוגמא לתלמידים והם גם עובדים גם להפחיד מספר אלימות בבית ספר
סהאם כתבת יפה אבל לצערי הרב נושא האלימות הולך וגדל בבתי הספר ואפילו בגני הילדים וזה נראה בצורה ברורה בחטיבות הביניים ובתיכונים ולדעתי צריך לטפל בנושא בדרכים המתאימים ע"י אנשי החינוך בכל העולם.
השבמחק